Tsja.
2020-07-13 10:50:40 UTC
Aangezien .nl domeinen dus goedkoper zijn en de privacy goed beschermd
is zou ik aan de ene kant geneigd zijn te kiezen voor
www.engelsenaam.nl i.pv. www.engelsenaam.org. Ik weet niet of dit wel
eens zo gedaan wordt. Wat zouden jullie doen? www.nederlandsenaam.nl
is niks: mensen die geen Nederlands spreken kunnen daar helemaal niets
mee.
Erick T. Barkhuis
2020-07-13 11:59:31 UTC
Post by J
Aangezien .nl domeinen dus goedkoper zijn
Doorgaans wel 5 euro per jaar, ja. Is dat voldoende reden om een
dergelijke keus te maken?
Post by J
en de privacy goed beschermd is
Om welke privacy gaat het?
Als je de whois-gegevens bedoelt: tegenwoordig zie je bij de
persoonlijke gegevens "redacted for privacy" staan.
Post by J
zou ik aan de ene kant geneigd zijn te kiezen voor
www.engelsenaam.nl i.pv. www.engelsenaam.org. Ik weet niet of dit wel
eens zo gedaan wordt. Wat zouden jullie doen?
Toen ik zo'n 15 jaar geleden een nieuw domein wilde, zonder dat ik enig
benul had wat ik ermee wilde, had ik bij de keuze van de naam enkele
criteria:

1. Ik wilde graag een .com-domein, want "dat klinkt zo internationaal
zakelijk"
2. De naam moest _niets_ betekenen en geen enkele associatie oproepen,
zodat ik er nog nader vrij invulling aan kon geven
3. De naam moest met een A beginnen, want dan sta je voorin allerlei
alfamoeilijke lijstjes
4. De naam moest voor mensen uit allerlei verschillende taalregio's
fatsoenlijk uit te spreken zijn
5. De domeinnaam moest nog vrij zijn.

Nadat ik flink had gescrabbeld kwam "ardane" uit de bus.

Op die manier omzeilde ik dus de keuze voor een zinvolle naam. Ik nam
er opzettelijk eentje zonder enige "zin".
--
Erick

"Ik ben nl. would-be drs. communicatiewetenschappen en gebruik usenet
en internet voor ongeveer de helft" - hk in niwo
De mijne moet wel zinvol zijn.
Erick T. Barkhuis
2020-07-14 13:45:06 UTC
Post by Erick T. Barkhuis
Doorgaans wel 5 euro per jaar, ja. Is dat voldoende reden om een
dergelijke keus te maken?
Eigenlijk niet.
Goed, dan kunnen we dat argument schrappen.
Post by J
Post by Erick T. Barkhuis
Op die manier omzeilde ik dus de keuze voor een zinvolle naam. Ik
nam er opzettelijk eentje zonder enige "zin".
De mijne moet wel zinvol zijn.
Maar....als die zinvolle naam in .org-variant nog vrij is, wat houdt je
dan nog tegen? Welk verband bestaat er met "...www.ontwerp"?
--
Erick

"De computers zullen nooit meer kunnen dan wij, want wij hebben ze
gemaakt. Dat zeiden de apen ook over ons."
2020-07-14 14:33:57 UTC
On Tue, 14 Jul 2020 13:45:06 -0000 (UTC), "Erick T. Barkhuis"
Post by Erick T. Barkhuis
Maar....als die zinvolle naam in .org-variant nog vrij is, wat houdt je
dan nog tegen?
Eigenlijk niets. Het enige zou zijn zorgen over de whois privacy.
Is dat geen Amerikaanse registry bij .org domeinen?
Erick T. Barkhuis
2020-07-14 14:53:49 UTC
Post by J
Het enige zou zijn zorgen over de whois privacy.
Wat versta je daaronder? Wat wil je voorkomen?

Ik weet niet wat voor site je wilt gaan publiceren. Maar is dat een
website die enige dienst of produkt aanbiedt in Nederland, dan ben je
al verplicht om gegevens over je bedrijf of organisatie te vermelden.
Daarbij gaat het om bedrijfs- of organisatienaam, vestigingsadres en
contactgegevens, KVK- en evt BTW-nummer. Richt je je ook op enige
manier op de Duitse markt, dan moeten de volledige namen van de
bestuurders of verantwoordelijken voor de inhoud in het colofon staan.

https://www.ictrecht.nl/juridisch-advies/e-commerce/informatieplichten
Post by J
Is dat geen Amerikaanse registry bij .org domeinen?
Jawel.
Public Interest Registry, gevestigd Reston (Virginia), opgericht 2002.
--
Erick

"One of the advantages of being disorderly is that one is constantly
making exciting discoveries." - A. A. Milne
2020-07-16 10:53:21 UTC
On Tue, 14 Jul 2020 14:53:49 -0000 (UTC), "Erick T. Barkhuis"
Post by Erick T. Barkhuis
Ik weet niet wat voor site je wilt gaan publiceren. Maar is dat een
website die enige dienst of produkt aanbiedt in Nederland, dan ben je
al verplicht om gegevens over je bedrijf of organisatie te vermelden.
Ik ben geen bedrijf die spullen verkoopt maar een particulier die een
informatieve site op het internet wil zetten. Bij .nl domeinen komt
alleen het emailadres van de particulier in de whois zoekresultaten te
staan. Maar bij domeinen zoals .org weet ik het dus nog niet.
Erick T. Barkhuis
2020-07-16 12:31:31 UTC
Post by J
Ik ben geen bedrijf die spullen verkoopt maar een particulier die een
informatieve site op het internet wil zetten.
Dus als ik het goed begrijp wil je aan een publiek dat deels geen
Nederlands spreekt of verstaat informatie verstrekken zonder enige
commerciele bedoeling. Je wilt daarbij volstrekt anoniem blijven, zodat
de lezer niet weet wie de informatie verstrekt en in hoeverre jij als
betrouwbare informatiedeler vertrouwd kan worden.

Klopt dat?

En nu ben je er inmiddels achter, dat de contactgegevens van een
.nl-domein verborgen worden en dat een .nl-domein ietsje goedkoper is
dan een domein als ".org".

Klopt dat?

Je vraag was, of iets als engelsenaam.nl wel eens voorkomt.
Welnu:

webhosters.nl
ecommercenews.nl
webwax.nl
mediareport.nl
miraclemessage.nl
happyinyourlive.nl
lowcountriesbybike.nl
warriorqueen.nl
--
Erick

"Wat raden jullie nu aan om als scriptje te gebruiken is er een
scriptje wat gewoon supergoed werkt?" - Bas in niwo
2020-07-16 15:30:06 UTC
On Thu, 16 Jul 2020 12:31:31 -0000 (UTC), "Erick T. Barkhuis"
Post by Erick T. Barkhuis
Je wilt daarbij volstrekt anoniem blijven,
Whois toegepast op ardane.com geeft ook geen contactgegevens.
Of is dat adres in Osterwald dat op webwax.ardane.com staat jouw
privéadres?
2020-07-19 11:01:53 UTC
Post by J
Whois toegepast op ardane.com geeft ook geen contactgegevens.
Of is dat adres in Osterwald dat op webwax.ardane.com staat jouw
privéadres?
Ok, misschien is het niet jouw privéadres. Maar nogmaals: als bij .com
en .org domeinen jouw gegevens in een Amerikaanse registry komen:
Amerikaanse bedrijven zoals Facebook gaan niet best om met de privacy
van hun gebruikers. Mensen die gesteld zijn op hun privacy kunnen toch
het beste voor een .nl domein kiezen.