Afschermen van e-mailadressen
Sjoerd
2023-04-27 17:09:17 UTC
In mijn website komt mijn e-mailadres voor, zo van ***@mijnsite.nl.
Die is erg goed tegen spambots afgeschermd, op de manier die b.v. hier staat:

www.ionos.com/digitalguide/e-mail/e-mail-security/protecting-your-email-address-how-to-do-it/

onder de kop 'Dynamic composition with JavaScript'.

Voor die kleine minderheid die JavaScript heeft uitgeschakeld, wordt het adres
dan nog getoond in de vorm van een plaatje. Het adres is dan niet meer
aanklikbaar, maar tenminste nog zichtbaar.
Mijn adres staat hier zo al jaren, maar ik heb er nog geen enkel spambericht op
ontvangen.

Andere sites springen hier veel minder zorgvuldig mee om. Kijk bijvoorbeeld
eens op https://ateliersmajeur.nl/cultuuraanbieders/ , daar staan honderden
verenigingen, cursussen e.d., allemaal met hun mailadres open en bloot,
zogezegd.
Ons algemeen informatie-adres komt daar ook in voor, en op dit adres komt dan
ook geregeld spam binnen.

Hetzelfde geldt voor www.frieslandbeweegt.frl/AGENDA/agenda/aanbieders?page=-31.

Aan de eerste heb ik al eens een opmerking daarover gestuurd. Het is een
WordPress-site, en voor WordPress bestaat een plugin om mailadressen af te
schermen, die heet Email Address Encoder. Maar daar werd niet op gereageerd.

Nu zit ik mij af te vragen: ben ik een zeurpiet??
Of valt die lui daar inderdaad iets te verwijten?

Zo veel spam komt er ook weer niet binnen; momenteel zo'n drie berichten per
week. Maar ja, deze worden ook weer doorgestuurd naar bestuursleden en zo, en
die krijgen het dan ook allemaal weer op hun bord.
Paul van der Vlis
2023-04-27 18:56:17 UTC
Post by Sjoerd
[...]
Ik vind niet dat je een zeurpiet bent, en ik vind dat ze je e-mail adres
moeten verwijderen als je dat niet wilt.

Aan de andere kant vind ik niet dat je ze een plugin kunt opdringen, en
wellicht valt hen ook niet zoveel te verwijten.

Behalve dan als ze je mailadres niet willen verwijderen na netjes vragen.

Groet,
Paul
https://vandervlis.nl
Sjoerd
2023-04-28 17:36:47 UTC
Post by Paul van der Vlis
Post by Sjoerd
[...]
Goed, dan ga ik maar eens vragen of ze het mailadres willen verwijderen.
En ja, altijd vriendelijk en beleefd blijven, dat had ik ook al bedacht.
Want met kwaadaardige opzet heeft het vast niets te maken.