Video speelt enkel geluid of helemaal niet
s|b
2019-08-29 19:05:34 UTC
Ik volg een online cursus HTML5 en wat video invoegen betreft botsen we
op een probleem. De videoplayer verschijnt, een afbeelding is te zien,
maar als je de video afspeelt, dan is er enkel geluid te horen en blijft
de afbeelding gewoon zichtbaar.

Dit is de code:

<!DOCTYPE html>

<head>
<title>Video invoegen</title>
</head>

<video width="720" height="400" poster="images/html5video.jpg" controls>
<source src="video/olifant.mp4" type="video/mp4">
<source src="video/olifant.ogv" type="video/ogv">
De video kan niet worden weergegeven. Probeer het in een andere
browser!
</video>

Problemen zijn er zowel in Fx als OE, Chrome en IE.

Als ik het probeer met een /andere/ MP4, dan lukt het wél. Maar MKV en
AVI afspelen wilt ook niet lukken.

Iemand enig idee waaraan dit zou kunnen liggen? Misschien met niet
(meer) ondersteunde plugins en patenten?
--
Ik usenet, dus ik ben.
<http://www.briachons.org/>
Sjoerd
2019-08-29 21:30:25 UTC
Post by s|b
Ik volg een online cursus HTML5
Erg benieuwd... welke?
Post by s|b
[...]
Misschien niet een erg professioneel antwoord, maar er is dan iets aan
de hand met die mp4. Video en audio staan er in een afwijkende volgorde
in, of iets van die strekking. In zo'n geval heb ik het altijd nog
kunnen repareren met ffmpeg:

$ cd video
$ ffmpeg -i olifant.mp4 olifant_hersteld.mp4

Al weet ik niet zeker of je over Linux en dus over ffmpeg beschikt.

Trouwens, wat zie je als je poster="images/html5video.jpg" weglaat?
s|b
2019-08-30 18:49:55 UTC
Post by Sjoerd
Erg benieuwd... welke?
Ik denk niet dat je die kent, het is er eentje van de VDAB. Ik ben ooit
zelf begonnen via W3C Schools, maar nooit verder geraakt dan hetgeen ik
nodig had voor een simpele website en dat was toen 4.01 Strict.
Post by Sjoerd
[...]
Ik heb Linux Mint geïnstalleerd op een PC die onder het stof ligt. Niet
echt een optie. Maar als je het ziet zitten:

<http://users.pandora.be/sb/olifant.mp4>

Best grappig, dit toont geen downloadvenster in Fx, maar een videoplayer
met - ook hier weer - een blanco beeld.
Post by Sjoerd
Trouwens, wat zie je als je poster="images/html5video.jpg" weglaat?
Niet aan gedacht. Ik heb dan hetzelfde aan de hand zoals hierboven
omschreven. De videoplayer is te zien, maar enkel audio en blanco beeld.
--
Ik usenet, dus ik ben.
<http://www.briachons.org/>
Sjoerd
2019-08-30 19:42:03 UTC
Ah, ik zie het, op www.vdab.be. Vooral gericht op werkzoekenden.
Post by s|b
Post by Sjoerd
[...]
Ja hoor, het is precies zoals ik had verteld. Heb hem op bovenstaande
manier gerepareerd en ziehier de mp4 die het wel doet:

https://www.tanchazheerenveen.nl/media/olifant_hersteld.mp4
Post by s|b
Best grappig, dit toont geen downloadvenster in Fx, maar een
videoplayer met - ook hier weer - een blanco beeld.
html5 video, dat betekent dat browsers voor videobestanden gebruik maken
van een eigen videoplayer. Die videoplayer ziet er in verschillende
browsers dan ook verschillend uit. En het videobestand is met de
browser direct te openen.
Post by s|b
Is er een programma waarmee je die MP4 kan ontleden?
Met 'ffmpeg -i olifant.mp4' krijg ik zo'n beetje alle mogelijke
informatie.
Ziehier de output bij de originele olifant.mp4:

https://www.tanchazheerenveen.nl/media/olifant.txt

En hier de output bij olifant_hersteld.mp4:

https://www.tanchazheerenveen.nl/media/olifant_hersteld.txt

Aan het eind bij het originele bestand zie je twee lege streams,
misschien dat dat het is?
Of anders, misschien dat jij of iemand anders ziet waar de schoen
wringt?
Rob
2019-08-30 08:00:10 UTC
Post by s|b
[...]
Ja dat komt heel nauw. "het is een MP4" dat is niet genoeg.
Je zou hem kunnen converteren bijvoorbeeld met handbrake naar een
voor browsers geschikte standaard.
Sjoerd
2019-08-30 09:34:45 UTC
Post by Rob
Ja dat komt heel nauw. "het is een MP4" dat is niet genoeg.
Je zou hem kunnen converteren bijvoorbeeld met handbrake naar een
voor browsers geschikte standaard.
Nee, je bent niet goed op de hoogte. HTML5 kent drie ondersteunde
videoformaten: MP4, Ogg en WebM. Hiervan is MP4 tegenwoordig het meest
wijdverbreide en universele formaat, en het wordt ondersteund door alle
mij bekende browsers.
unknown
2019-08-30 09:46:49 UTC
Post by Sjoerd
Post by Rob
[...]
MP4 is een containerformaat, waar je qua video en audio weer verschillende
subformaten kunt opnemen (voor video bv HEVC, AVC, MPEG-2, voor audio bv
AAC, MP3, MP2). Niet elke browser ondersteunt elk subformaat.
robert
Rob
2019-08-30 13:46:21 UTC
Post by unknown
Post by Sjoerd
Post by Rob
[...]
Precies. Handbrake kent wel een profiel wat zorgt voor een goede MP4 file.
Volgens mij gaat het zelfs niet eens alleen om de formaten die je daar
noemt, maar ook om parameters die weer gebruikt worden binnen die formaten.
Sjoerd
2019-08-30 15:01:38 UTC
... Handbrake ...
Mijn ervaring met Handbrake is dat het beeld van de video wat lichter
en valer wordt. Ffmpeg heeft daar geen last van.
s|b
2019-08-30 19:37:26 UTC
Post by Sjoerd
Mijn ervaring met Handbrake is dat het beeld van de video wat lichter
en valer wordt. Ffmpeg heeft daar geen last van.
Dat weet ik niet. Het gaat hier gewoon om een testbestand. Maar met
Handbrake heb ik het dus wel aan het werk gekregen. Goed om weten dat
ffmpeg ook een optie is.
--
Ik usenet, dus ik ben.
<http://www.briachons.org/>
Jan Ehrhardt
2019-09-01 06:42:35 UTC
Post by s|b
Post by Sjoerd
[...]
Handbrake gebruikt gewoon ffmpeg voor het transcoden (met ingebouwde aac
voor audio) en net als ffmpeg libx264 voor de video. Zie
doc\THANKS.markdown. Ffmpeg voor Windows kun je vinden op
https://ffmpeg.zeranoe.com/builds/win64/static/

MediaInfo geeft overigens meer info over de bestanden dan FFmpeg of
Handbrake: https://mediaarea.net/en/MediaInfo
s|b
<http://www.briachons.org/>
unknown
2019-08-30 19:35:10 UTC
Post by s|b
Post by unknown
[...]
ffmpeg -i file.mp4
robert
Sjoerd
2019-08-30 20:04:43 UTC
Post by unknown
Post by s|b
Is er een programma waarmee je die MP4 kan ontleden?
ffmpeg -i file.mp4
s|b zal dan dus ffmpeg voor Windows nodig hebben.
Het is even zoeken, maar het blijkt te bestaan.
Rob
2019-08-30 20:12:32 UTC
Post by Sjoerd
Post by unknown
Post by s|b
Is er een programma waarmee je die MP4 kan ontleden?
ffmpeg -i file.mp4
s|b zal dan dus ffmpeg voor Windows nodig hebben.
Het is even zoeken, maar het blijkt te bestaan.
Handbrake (die hij nu al heeft) laat dat ook wel zien, althans bij
mij onder Linux in tekstmode wel. Het kan zijn dat er er in Windows
een extra schermpje voor moet openen ergens...
s|b
2019-08-30 19:35:19 UTC
Post by Rob
Ja dat komt heel nauw. "het is een MP4" dat is niet genoeg.
Je zou hem kunnen converteren bijvoorbeeld met handbrake naar een
voor browsers geschikte standaard.
Bedankt voor de tip, Rob! Ik heb de portable versie van Handbrake
gedownload

<https://handbrake.fr/rotation.php?file=HandBrake-1.2.2-x86_64-Win_GUI.zip>

en het MP4-bestand opnieuw geëncodeerd. En het werkt!
--
Ik usenet, dus ik ben.
<http://www.briachons.org/>